Suomalaiset elektronisen musiikin tekijät haluaisivat enemmän esiintymismahdollisuuksia
YLE Radio 1
Musiikkiuutiset
26.10.2005, klo 16.05
Suomalaiset elektronisen musiikin tekijät haluaisivat enemmän esiintymismahdollisuuksia
http://www.yleradio1.fi/musiikki/musiikkiuutiset/id3042.shtml
Elektronisen musiikin, äänitaiteen ja kokeellisen musiikin konsertteja ei juuri tueta, vaikka alaa tunnetaan yhä paremmin ja tietotekniikka mahdollistaa yhä monimuotoisemman äänillä leikittelyn. Taiteenlajin edistäjäksi perustettu yhdistys Äänen Lumo täyttää tänä vuonna 10 vuotta.
"Elektronimusiikin tekijöitä kiinnostaa digitaaliteknologian soveltaminen musiikin tekemisessä. Teokset rakentuvat paitsi sähköisesti muokatuista myös sähköisesti tuotetuista äänistä", kertoo säveltäjä, äänitaiteilija Petri Kuljuntausta. Hän on perustajajäsen Äänen Lumo -yhdistyksessä, jonka tarkoitus on tukea ja tuoda esiin kotimaista elektronimusiikkia, äänitaidetta ja kokeellista musiikkia.
Kuljuntaustan mukaan ihmisten asenteet elektronimusiikkia kohtaan ovat muuttuneet sitten Äänen Lumon perustamisen.
"Kymmenen vuotta sitten ihmiset saattoivat kysyä, miksei konserttilavalla näy oikeita soittimia. Nykyään ymmärretään paremmin, että myös pelkillä koneilla voidaan tuottaa musiikkia."
Petri Kuljuntausta huomauttaa, että elektroninen musiikki ei ole irrallaan klassisesta musiikkitraditiosta. Konemusiikki pikemminkin jatkaa sitä.
"Koko 1900-luvun ajan taidemusiikin piirissä pyrittiin laajentamaan musiikkikäsitystä ja luomaan uusia ilmaisumuotoja. Esimerkiksi hälyäänet alettiin nähdä musiikkina yhtä lailla kuin instrumenteilla tuotetut sävelet", Kuljuntausta kertoo.
Nykyään ihmiset eivät voi välttyä kuulemasta sähköisesti muokattua musiikkia. Ala tarvitsee kuitenkin edelleen Äänen Lumon kaltaisen esitaistelijan, sillä vaikka elektronimusiikin tunnettuus on kasvanut, taiteenlaji ei ole vakiinnuttanut paikkaansa musiikkikentässä.
"Säveltäjien ja äänitaiteilijoiden työ on tällä hetkellä hyvin omaehtoista ja he työskentelevät vakiintuneiden musiikki-instituutioiden ulkopuolella", selittää Kuljuntausta.
"Kokeellisen äänitaiteen tekemistä ei esimerkiksi tueta erityisen mittavasti. Toivoisimme myös elektronimusiikin sävellystilauksia."
Se, että elektronimusiikki sijoittuu tällä hetkellä taiteen valtavirran ulkopuolelle, ei ole Petri Kuljuntaustan mielestä kuitenkaan ainoastaan huono asia.
"Ei kaikista ilmiöistä pidäkään tehdä mainstreamia. Elektronisen musiikin luomista on kuitenkin tärkeätä tukea, sillä ala tuottaa jatkuvasti uusia innovaatioita. Olen esimerkiksi huomannut, että parikymmentä vuotta sitten luotu kokeellinen musiikki on nyt arkipäiväistynyt ja löytänyt tiensä muun muassa televisiomainoksiin", Kuljuntausta huomauttaa.
(Radion kulttuuriuutiset)
: Musiikkiuutiset
Musiikkiuutiset
26.10.2005, klo 16.05
Suomalaiset elektronisen musiikin tekijät haluaisivat enemmän esiintymismahdollisuuksia
http://www.yleradio1.fi/musiikki/musiikkiuutiset/id3042.shtml
Elektronisen musiikin, äänitaiteen ja kokeellisen musiikin konsertteja ei juuri tueta, vaikka alaa tunnetaan yhä paremmin ja tietotekniikka mahdollistaa yhä monimuotoisemman äänillä leikittelyn. Taiteenlajin edistäjäksi perustettu yhdistys Äänen Lumo täyttää tänä vuonna 10 vuotta.
"Elektronimusiikin tekijöitä kiinnostaa digitaaliteknologian soveltaminen musiikin tekemisessä. Teokset rakentuvat paitsi sähköisesti muokatuista myös sähköisesti tuotetuista äänistä", kertoo säveltäjä, äänitaiteilija Petri Kuljuntausta. Hän on perustajajäsen Äänen Lumo -yhdistyksessä, jonka tarkoitus on tukea ja tuoda esiin kotimaista elektronimusiikkia, äänitaidetta ja kokeellista musiikkia.
Kuljuntaustan mukaan ihmisten asenteet elektronimusiikkia kohtaan ovat muuttuneet sitten Äänen Lumon perustamisen.
"Kymmenen vuotta sitten ihmiset saattoivat kysyä, miksei konserttilavalla näy oikeita soittimia. Nykyään ymmärretään paremmin, että myös pelkillä koneilla voidaan tuottaa musiikkia."
Petri Kuljuntausta huomauttaa, että elektroninen musiikki ei ole irrallaan klassisesta musiikkitraditiosta. Konemusiikki pikemminkin jatkaa sitä.
"Koko 1900-luvun ajan taidemusiikin piirissä pyrittiin laajentamaan musiikkikäsitystä ja luomaan uusia ilmaisumuotoja. Esimerkiksi hälyäänet alettiin nähdä musiikkina yhtä lailla kuin instrumenteilla tuotetut sävelet", Kuljuntausta kertoo.
Nykyään ihmiset eivät voi välttyä kuulemasta sähköisesti muokattua musiikkia. Ala tarvitsee kuitenkin edelleen Äänen Lumon kaltaisen esitaistelijan, sillä vaikka elektronimusiikin tunnettuus on kasvanut, taiteenlaji ei ole vakiinnuttanut paikkaansa musiikkikentässä.
"Säveltäjien ja äänitaiteilijoiden työ on tällä hetkellä hyvin omaehtoista ja he työskentelevät vakiintuneiden musiikki-instituutioiden ulkopuolella", selittää Kuljuntausta.
"Kokeellisen äänitaiteen tekemistä ei esimerkiksi tueta erityisen mittavasti. Toivoisimme myös elektronimusiikin sävellystilauksia."
Se, että elektronimusiikki sijoittuu tällä hetkellä taiteen valtavirran ulkopuolelle, ei ole Petri Kuljuntaustan mielestä kuitenkaan ainoastaan huono asia.
"Ei kaikista ilmiöistä pidäkään tehdä mainstreamia. Elektronisen musiikin luomista on kuitenkin tärkeätä tukea, sillä ala tuottaa jatkuvasti uusia innovaatioita. Olen esimerkiksi huomannut, että parikymmentä vuotta sitten luotu kokeellinen musiikki on nyt arkipäiväistynyt ja löytänyt tiensä muun muassa televisiomainoksiin", Kuljuntausta huomauttaa.
(Radion kulttuuriuutiset)
: Musiikkiuutiset
0 Comments:
Post a Comment
<< Home