Saturday, August 04, 2007

Exhibition Music (DVD) - fall 2007

EXHIBITION / VIDEO MUSIC (DVD)

Phase Two

(English)

I have made source recordings with my old vinyl player, it is from the
1950s and I purchased it some two years ago for this kind of projects.
I have looped old vinyl records and created nicely sounding
noise-tracks. I think this is good material for the work -- it
works well with the video!

These looped tracks create timeless atmosphere, it is stable but at
the same time there is that "eternal rhythm" of locked-grooves --
which is interesting in my opinion. In my record-player system, the
needle dives deeper and deeper inside the vinyl surface when repeating
the same groove segment and thus the surface noise get stronger and
stronger during the process. So it is not just one looped sound which
is heard, instead the sound is changing as the scratching noise gets
stronger.

The room situations on the video are intense and also fragile somehow,
I don't want to brake that silent atmosphere as the video itself tells
so much. The soundtrack should support the story, and create suitable
atmosphere for the situations -- there is no reason to make big
climaxes, use massive sounds or dense layers. This is why I turned to
locked-grooves (and choosed its silent noises, 33 1/3 rhythm, slow
progress...) (I also made some contact-mike recordings, attached the
mike on the top of record-player, but these recordings didn't worked
-- electronic disturbances just didn't worked well in this context, so
I gave up with that material.)

I have looped music as well as silences, like the beginning of a
record (before the music starts), silence tracks between the pieces
and end tracks (before the player stops).

The original music on the records is not the main thing, and in most
cases you can't identify the source music, but because of the context
I think it is important to select 'right' records. I am using Alban Berg's
Lulu (opera), ballett music, perhaps a Thomas Tompkins record --
all these are old vinyl records. The records will damage when
locked & looped this way, but it is not a big thing....

Only think that might be a problem is that sometimes I think that the
pulse of 33 1/3 rpm is too fast for the video. I must think about this
more with the material. But if this pulse is too fast, I could
slow-down the records just a little bit... I have already tested it,
it works, and as a side-effect it creates nice full sound.

EXHIBITION MUSIC

Phase One

(Finnish)


Musiikin pohjaksi valitsin levyhyllystäni vanhan klassisen lp-levyn,
kuten tein aiemmin eräässä Äänen extreme-dvd:n biisissä vuodelta
2005. Tällä kertaa pohjana oleva sävellys on Bela Bartokin The
Three Cornered Hat -balettimusiikki. Valintaan oli syynsä:
- musiikillisesti hän teki siinä aikoinaan uutta ja radikaalia, mutta
kierrätti myös vanhaa (käytti lainateemoja).
- tematiikassa viitataan kolminaisuuteen (kuten myös näyttelyn
tematiikassa)
- ja kolmas syy oli se, että halusin äänimateriaaliksi vinyylilevyn ja
halusin tutkailla sen rahisevia ulottuvuuksia

Sinänsä lähdemateriaalilla ei ole paljoa merkitystä, sillä lähdeteos
ei ole tunnistettavissa, mutta koska levylautaselle jokin äänite
pitää valita, niin päätin ottaa tällä kerralla tuon. Tämän lähtökohdan
voi nähdä nostalgisena valintana, mutta se miten äänitettä käytän
tuskin on sitä. Kukaan ei osta äänitettä -- vaikkapa tuota Bartokia --
kuunnellakseen sen häiriöäänien ulottuvuuksia.

Teknisen toteutuksen suhteen, käytin jälleen vanhaa 50-luvun Collaro
3RC-531 -levysoitintani luuppaamaan vinyylilevyn aiheita, tästä
käytetään nimitystä locked-groove -tekniikka. Etsin levyn musiikista
kohtia jotka sopivat tähän yhteyteen -- kohdat eivät saaneet olla
liian voimakkaita, tai liian orkestraalisia, sillä tuhti musiikki
ei mielestäni sopisi soundillisesti näyttelyyn. Kun löysin sopivan
kohdan, laitoin äänityksen päälle ja äänivarren levylle, ja hetken
aikaa musiikin soitua kone jumitti uran. Käytin myös kohtia levyuran
alusta ja lopusta, sekä musiikin osien välistä, jolloin varsinainen
musiikki ei soinut ja lukitsin soimaan -- 'locked-groovasin' -- näitä
"hiljaisuuksia".

Aloitin neulalla joka on tehty 33 1/3 / rpm albumien soittoa varten,
mutta parin äänityksen jälkeen vaihdoin neulan ja tein useimmat
äänitykset 78/rpm levyille tarkoitetulla neulalla.

Ajoin äänitettävän signaalin Zoom H4 -tallentimelle,
äänitysformaatti oli 48kHz / 24bittiä. Ennen kuin signaali
meni Zoom-tallentimelle, se kulki putkilaitteen läpi, joka toi
soundiin aavistuksen verran harmonista säröä mukaan ja pehmensi
soundia. Siirsin matskut tietokoneelle. Valitsin sopivimmat
nauhoitukset ja hioin niitä tietokoneen ääniohjelmalla lopulliseen
muotoon ja poltin cd-levyille.

Biisien lopullisen soimiseen vaikuttaa paljon myös akustiikka.
Galleriat ja museotilat ovat yleensä aika kovia soundiltaan, mutta
mielessäni voin kuulla kuinka tämä materiaali sopii hyvin galleriaankin.

Huomio erilaisista esitystiloista:
Tilanteen (tilan, kontekstin) mukaan musiikkikokonaisuudesta voi valita
näyttelymusiikiksi ne raidat jotka toimivat parhaiten. Näyttelyn musiikiksi
voi valita yhden raidan, tai useamman, tai vaikka kaikki seitsemän.
Niitä voi pyörittää satunnaisessa järjestyksessäkin: cd-soittimissa ja
playereissä on randomplay / shuffle -toiminto, jolla voi toteuttaa tämän
-- jos niin haluaa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home